ЕТИКЕТИ

учебен център учебен център тара обучение тара курсове матура български език обучения БЕЛ изпит кандидат студенти дистанционно обучение присъствено 7 клас интензивен курс математика кандидат-студенти езикова култура консултации съчинение групи онлайн обучение подготовка есе 6 клас групови умения ускорени литература група 12 клас занималня училище индивидуално онлайн френски език индивидуални знания немски език малки групи център услуги кандидатстудентски 10 клас личностно израстване изкуства едногодишен усъвършенстват история пробен кариерно развитие Тара ученик ДЗИ 5 клас успех чуждоезиково обучение професионално целогодишен английски език руски език деца 1 клас испански език целогодишна езиков кандидатстване кандидат гимназист двугодишен клас рисуване игри публикации кандидат- гимназист НВО Христо 4 клас децата приложни целодневна 3 клас 11 клас психолог 9 клас 2 клас курс 8 клас 5 забавления на открито спортни лятна ваканция консултация Смирненски Йовков Йордан яворов лятна занималня реализация уроци документи
  УЧЕБЕН ЦЕНТЪР ТАРА     ·       ЦПО     ·       НОВИНИ     ·       (+359) 2 980 7432

Изпитен вариант

„Ти умря. И пътят към гроба ти ням обрасъл е вече с бурен голям” („Раковски” – Иван Вазов) и „Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира” („Хаджи Димитър” – Христо Ботев) (съпоставка между два цитата от различни автори)

2015-03-31

През 60-те – 70-те години на XIX век са налице както отмирането на чувството за народна идентичност, така и зараждането на желание за бунт. Но много скоро след Освобождението – още в края на века – трудно отвоюваната свобода бързо бива обезценена от част от българите. И ако пътят на борбата се очертава като единствен начин за постигане на национална, социална и духовна свобода и е осеян с телата на загиналите герои, то пътят към народната памет след нейното постигане бива покрит от бурена на забравата. Гробът на юнака осигурява вечна памет, но само ако е във високото баладично пространство на хайдушкия Балкан (при Христо Ботев в „Хаджи Димитър”), а не потънал в бурени в усойно мрачно място (при Иван Вазов в „Раковски”).
Възрожденските творци Христо Ботев и Иван Вазов издигат идеалите на епохата и пропагандират едно ново духовно начало, като в тези си стремежи постигат творческа висота, непозната на другите възрожденци. Идеята за свободата и служенето на народа ги обединява, а времето преди и след Освобождението бележи антитезисността помежду им. Изключителната „достъпност” на словото на Вазов е точно толкова силна, колкото Ботевото внушение, скрито в пламенните му строфи, но Вазов твори и след Освобождението – епоха, безкрайно различна от възрожденската. Две епохи, еднакво важни за българската история, открояват противоположни нравствени ценности в двата посочени текста.
Цитатите от Ботевата балада „Хаджи Димитър” и от Вазовата ода поема „Раковски” (от цикъла „Епопея на забравените”) доказват сближаването на творците по отношение на идеята за духовно обезсмъртяване на борците за свобода, но и контрастността в различните епохи по отношение на оценяването на подвига.
Свободата като свръхценност се извоюва само с цената на саможертвения подвиг, водещ до смъртта.” Падането в бой” (Хр. Ботев) е равносилно на духовно безсмъртие, а единственият страх е юнакът да не остане нечут и неразбран, идеите му да не „обраснат с бурен голям”, както става за жалост скоро след Освобождението и която промяна в ценностите разкрива Вазов. Проблемите на лирическия субект при Ботев и Вазов са проблеми на народа – бленуващ свободата и готов да се пожертва за нея, но и бързо подменящ високите духовни стремежи с груби материални домогвания. Споменът за юнака ( „Хаджи Димитър”) бива заменен от забравата („Раковски”), „пеенето” на цялата вселена глухо отеква в мълчанието на „немия” гроб. Георичните дела се превръщат в модел за достойно живеене, а чрез обществено-културното значение на словото се върви към едно ново начало: тръгващо от подвига, минаващо през паметта и прославата и достигащо до покрусата от забравата.
И ако подвигът осмисля живота, а смъртта е цената на свободата, то юнакът се превръща в носител на този стремеж за „живот след смъртта” (д-р Кръстев). Мотивът за смъртта е обвързан с идеята за борбата и е вплетен и в „Раковски”, и в „Хаджи Димитър”, и в почти всички творби на Иван Вазов и Христо Ботев. „Тоз, който падне в бой за свобода” е идейната поанта на баладата „Хаджи Димитър” и акцентира върху това, че юнакът умира единствено тялом ( дори Ботев не смее да каже „умира”, а казва „падне”). Духовното му безсмъртие се крепи върху оформените преди това цели и идеали, затова „падането” и „лежането” в началото на текста е различно от „лежането” в края: не „лежане” като мъчително умиране, а „лежане” като заслужен вечен покой очертава текстът във финалните редове. Поантата на „Раковски” не е в средата, както в „Хаджи Димитър”, а в края на поемата и кулминира идеята за незаслужената забрава на водача, посветил се на „спящия” народ. За разлика от Ботевия герой, идеологът на революцията Раковски умира и тялом, и духом, защото идеите му остават под гъстия бурен на покрусата и късата памет на потомците. „Помненето” е проблем на другите, а не на юнака: съвременниците са тези, които прославяйки юнака, му осигуряват вечна памет, но най-вече осигуряват основание за историческа гордост на потомците. Говорейки за делата му, възпявайки саможертвата му, се съхранява завещания идеал за свобода.
Неслучайно „казването” и „помненето” са свързани с „песента” и „пеенето” при Христо Ботев. „Говоренето”, „пеенето”, „викането” са алтернатива на „мълчанието” – примирение с робството. И затова е толкова жалко, че след такива свидни жертви „гробът” (символно измерение на смъртта подвиг) е „ням” (безответен). При Ботев „гробът” е алтернатива на робското живеене в дома: гробът е „юнашки”, а не „ням” като при Вазов. Живеенето в поругания, макар и сакрален дом, е равносилно на духовна смърт, затова юнакът (телесно уязвим и духовно монолитен) избира юнашкия гроб и Балкана. Смъртта е и трагична, и величава – път към духовната вечност на личността. Тъжно е Вазовото поставяне на гроба в ниското, а „обрасването” „с бурен голям” засилва тази потискаща меланхолия по нещо твърде ценно, но бързо и незаслужено пренебрегнато, дори забравено. Такава е следосвобожденската действителност – свят на замиращи идеали, свят, в който е останал само блед спомен за славното минало, но и той е на изчезване. Забравата на „гроба” е загърбване на идеалите, а не толкова на героите. Тази безответност, тази духовна пустош, доминираща в следосвобожденска България, поставя все по-ниско постигнатото от възрожденските дейци и издига материалното в култ: кумир стават лесната печалба и властта. В такова „смутно” време господстват не поборниците за националния идеал, а „лилипутите” – хора с „ниски чела” и „широко отворени джобове” (Иван Вазов). И тогава (веднага след Освобождението), и сега неистово ни трябват хора с идеали и духовни стремежи, хора с харизма на водачи и чувство за национална отговорност, хора като Ботевия Хаджи Димитър и Вазовия Раковски.
Подвигът на Ботевия лирически герой „не умира”, защото трудно се забравя юнакът, пожертвал се за своя народ (нещо повече – героят в баладата не е само Хаджи Димитър, а всеки един борец за свобода, посветил се на другите).Колкото по-идейно извисена е една личност, колкото по-значима е каузата й, толкова по-дълго се помни саможертвата на юнака. Помнят я и семейството, и общността. С ясно изразените мотиви на песента (на певци, Балкана, самодиви), на говоренето и казването е постигната възхвала на подвига чрез баладичното в „Хаджи Димитър”.
Миражът на свободата е далеч, а и пътят към него е осеян с трудности, затова единствено саможертвата може да те отведе при този мираж. И докато свободата е блян, „чудесия”, „благо”, когато е недостижима, то постигната, тя бива профанирана. Не песни за прослава огласят гроба на Раковски, а злокобна тишина вещае липсата на спомен за него. Като че ли робската апатия отново е завладяла умовете и душите на българите, потънали в битовизъм.
Славният Път на юнака от предосвобожденската епоха се противопоставя на скотския живот в Дома, бунтът противостои на бита, но така и не избавят новия българин от бездуховно съществуване: и след Освобождението народът продължава да оскотява, лишен от нова национална кауза, а и загърбил постигнатото през Възраждането. Помрачен от забрава, пътят на героя („Раковски”) не води до вечна памет, а до обезценяване на високите възрожденски идеали. Налице е очевидна загуба на идеализма и духовните стремежи от предосвобожденската реалност, превръщането на Родината Майка в Държавата Мащеха и обезличаването на индивида. Тази опозиция връща мотива за тъгата и страданието, който за жалост изпълва понякога пътя на светлия спомен.
Ботевият и Вазовият лирически герой, както и техните създатели, са намерили смисъла на живота и са осъзнали, че единствената алтернатива на омразата към поробителя е любовта към Отечеството. Свободата на Отечеството се постига с цената на самотата и страданието, с жертвата, с готовността да се служи на идеала. И те служат – всеки по своему според собствените си житейски и творчески принципи, но с безпределна любов към „българското”. И ако за Ботев родното е само „сиромашта”, то за Вазов е целият народ (всички съсловия). И двамата обвързват идеята за духовно безсмъртие със „служенето” на другите и този алтруистичен жест заслужава да бъде помнен. Оставането без гроб е лишаване на загиналия от спомен за него. Всъщност обаче това е важно не толкова за него, колкото за нас – живите. На българите след Освобождението, а и на нас днес, повече от всякога ни е необходим споменът за големите проявления на националния ни дух, за идеалите и духовните измерения на онези недостижими в делника висоти, до които така ни се иска отново да се извисим!
На нас остава отговорността да предадем на следващите поколения завещаната ни от Христо Ботев и Иван Вазов чрез словото сила на духа, така че и децата ни да видят и помнят примерите, дадени от най-достойните синове на България. И ако трябва, нека дори усетят парещата болка от самотата и огньовете на себепостигането (днес не е необходимо да умреш, за да са посветиш на голяма кауза), за да не бъдат духовни слепци. Само така поколенията ще разберат с каква цена се достигат големите житейски върхове и с гордост ще премахнат „бурените” от „гроба” на истинските българи, за да не умрат никога националните идеали.


Тити Здравкова, 12 клас
Ученичка от „д-р Петър Берон” гр. Костинброд

Учебен център Тара

ТАРА АКТИВ ЕООД започва дейността си като Учебен център ТАРА с подготовката на кандидат-гимназисти и кандидат-студенти, както и с езиково обучение в гъвкави и атрактивни форми. С лицензия № 200612342 /19.07.2006г. на Национална агенция за професионално образование и обучение към Министерски съвет на РБългария към ТАРА АКТИВ ЕООД се открива ново направление – професионално обучение.

              

ГАЛЕРИЯ